dimarts, 31 de maig del 2016

370 - BERGA CAL ROSAL (via verda) PEDRET - BERGA 250516

370 - BERGA  CAL ROSAL (via verda) PEDRET - BERGA 250516

Trobada general de la CC,  a les vuit , al bar de la Benzinera que hi ha al cap d’avall de dels passeig de la Pau de Berga. Aquí els de la Catalunya Central esmorzem, tot esperant els companys de la costa. Hora prevista d’arribada a les 9:00. Com sempre puntuals a la cita, a les nou ja hi som tots.

La sortida d’avui, a més de la caminada prevista, te l’al·licient de retrobar-nos amb dons companys xiruques,  actualment  en baixa forma. Ells avui encara no ens acompanyaran a caminar, però hem tingut el goig de compartir amb ells un bon esmorzar.

9:20 --- 0,00 km. -- 676 m. Sortim del carrer Rafel de Casanova, direcció  SE,per una pista ben fresada, entre camps de conreu verds, és primavera i  fan molt goig. El camí esdevé planer i adequat per fer-la petar tot caminant. Anirem trobant a dreta i esquerra diversos trencalls, i cases de pagès,  però nosaltres anirem seguint la direcció del principi.

10:00 --- 2,745 km. -- 595 m. Arribem a una majestuosa finca, anomena, segons el mapa de de l’institut cartogràfic de Catalunya, Sant Elies, amb diverses construccions al seu voltant i moderna  maquinaria agrícola.

10:10 --- 3,401 km. -- 561 m. Deixem la pista i ens endinsem a un sender bastant embrossat,  tot canviant en un primer moment a direcció NE, al cap de 150 m direcció E., desprès 150 m. més direcció S, fins creuar el torrent.

10:19 --- 4,138 km. -- 516 m. Arribem a l’antiga carretera de Berga a Cal Rosa. La seguim uns 500 m. fins arribar a l’entrada de la Colònia Rosal. Creuem el Llobregat per un pont antic, fins trobar la via del Carrilet.

10:27 --- 4,811 km. -- 488 m. Via verda o del carrilet. Enfilem la via direcció NE. És una ruta transitada per caminants de totes edats, doncs el bon estat del terreny i la suavitat del seu desnivell la fan apta a tot tipus de públic. El transitar-hi es agraït sobretot en èpoques de calor, ja que és molt ombrívola i en tot moment tenim un generós riu Llobregat,  pels amants del bany amb aigua freda és una verdadera temptació. També trobarem, ponts i  túnels, el més llarg ben il·luminat.

11:30 --- 9,761 km. 520 m. Arribada al Pont de Pedret.
El Pont de Pedret és un pont medieval sobre el riu Llobregat, dins el terme municipal de Cercs, a tres quilòmetres del nucli de Berga. El pont i els forats que hi ha a sota són dues obres incloses en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya de manera independent
Fem fotos que be s’ho val, doncs és uns monument de gran bellesa, ben restaurant i en bon estat de conservació.

Tot seguit, decidim arribar-nos a Sant Quirze de Pedret. Reproduïm en cursiva, la descripció que en fa la VIQUIPÈDIA
L'església de Sant Quirze de Pedret es troba aïllada i acompanyada d'una altra edificació prop del riu Llobregat que cal travessar pel pont gòtic de Pedret.
És una església de tres naus (bé que la de migdia fou parcialment suprimida el segle XII), capçades a llevant per tres absis, el central de planta trapezoïdal i els laterals de planta de ferradura. La nau central era coberta originàriament amb una encavallada de fusta, que fou substituïda a finals del segle XII o principis del XIII per una volta apuntada sobre arcs formers. La restauració dels anys 1960 restituí amb ciment armat la primitiva coberta d'encavallades. La nau de tramuntana, a la qual s'accedeix per uns graons per tal de salvar el desnivell, era coberta amb volta de quart de cercle com la de migdia i actualment té coberta a una vessant. Els tres absis es comuniquen amb les seves naus respectives mitjançant arcs de ferradura. Tanmateix, l'arc triomfal que comunica l'absis major amb la nau central no és original, sinó que fou fet en la restauració a imitació dels arcs que comuniquen la nau central amb les laterals (l'arc originari, que havia estat substituït en època romànica per un arc de mig punt, era també de ferradura, però amb una llum molt més estreta). Els arcs de les absidioles descansen sobre unes columnes de fust monolític i capitells sense decorar. Les naus laterals es comuniquen mitjançant dues obertures d'arc de ferradura a cada un dels murs de la nau central. Però només les del mur de tramuntana són originals. De les de migdia, una fou convertida en portal d'accés al segle XII-XIII, i l'altra és una còpia feta en la darrera restauració. La porta és doncs al mur de migdia de la nau central. És formada per dos arcs de mig punt en degradació, amb una arquivolta exterior, i una columna amb el capitell molt malmès a cada banda. La construcció de la porta en època romànica comportà l'enderroc d'una part de la nau de migdia. El campanar d'espadanya del segle XVIII que s'alçava al mur de ponent va ser eliminat en la intervenció de l'any 1995.
A l'interior s'han reproduït les pintures murals els originals de les quals es conserven a diferents museus.
Al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona es conserven els dos fragments de les pintures murals preromàniques més important de Catalunya i les pintures del segle XI que s'hi van sobreposar

11:40 --- 10,210 km. -- 582 m. Arribem a Sant Quirze de Pedret, ens hi entretenim una estòneta a fer fotos i contemplar el seu entorn. Fets els rituals, retornem pel mateix camí fins tornar al Pont.

12:13 --- 11,005 km. -- 526 m. Fetes les visites i havent gaudit de la part més atractiva de la ruta d’avui, enfilem el GR, bona part del qual coincideix amb la pista asfaltada que uneix Berga amb Pedret. És per aquest motiu que el  tram de més de dos quilòmetres, es un xic pesat.

12:53 --- 13,380 km. 676 m. Final de la caminada, arribem a la plaça Gernika de Berga, a on hi tenim els cotxes. Aprofitem per refrescar-nos amb una bona cerveza.

Avui: Maria Carles, Josep Casafont, Rosa Maura, Manel Parareda, Miquel Pujols, Josep Samsó.

Si us voleu baixar el track del Avifont: cliqueu