357 Ruta del Ferro i el carbó Sant Joan de les Abadesses Ogassa 24022016
Aproximació : Dos del Bages, Josep Junyent i Josep Casafont, ens trobem a dos quart de vuit al parc de l’agulla de Manresa. D’aquí prenem la C-25 direcció Vic-Girona, en arribar a la confluència amb la C-17, ens incorporem a aquesta direcció Ripoll, la qual anem seguint fins trobar una sortida que diu, Orís can Branques, la prenem per trobar-nos a ¼ de nou amb en Ramon Pous, que ve de Torelló, una vegada trobats ens tornem a incorporar a la C-17 direcció Ripoll.
En Arribar a la segona rotonda de Ripoll, agafem la primera sortida direcció Sant Joan de les Abadesses, hi arribem a dos quarts tocats de nou, teníem la intenció d’esmorzar al bar de l’estació, però era tancat, cap problema, just al davant n’hi ha un altre que si és obert, ens hi instal·lem i fem cafès amb llet i altres complement, tot esperant els company que venen de Sant Feliu de Guíxols.
A les nou tocades arribem la resta, i ja hi som tots, saludats i amb botes calçades, ens disposem a començar.
9:08 - 0,00 km 804 m. Prenem l’antiga via del ferrocarril, ara convertida en ruta verda, situada just al darrere de l’estació, ara és en bar restaurant.
La ruta, fins a Ogassa, està perfectament senyalitzada, motiu pel qual obviarem comentar el trajecte, ja que el més difícil és equivocar-se, part del camí és asfaltat i alguns trams, els mes pendents, son cimentats.
Anem trobant panells que informen del sistema que utilitzaven per transportar els minerals , des de les mines d’Ogassa fins a l’estació de Toralles, que era el lloc fins a on arribava el tren
10:13 --- 3,977 km. 940 m. Arribem a unes construccions en runes, que segons ens informen, es tracta de les instal·lacions de la que fou la primera mina de ciment de Catalunya.
Ens hi endinsem una mica, fem algunes fotos i continuem la ruta.
Just a la nostra dreta i al fons del barranc, ens queda la que encara ara és un cantera en explotació.
Trobem amb una parella de caminants, bons coneixedors de la zona, i aprofitem per fer-la petar, i és a rel de la conversa, que ens animen a fer una variació de l’itinerari previst.
Ens diuen que amb certa facilitat podem convertir la sortida en circular, doncs en un primer moment teníem planificat anar i tornar pel mateix camí.
Fetes les deliberacions, continuem el camí cap a Ogassa, trobarem un petit túnel.
10:42 --- 5,206 km. 959 m. Arribada a Ogassa, ens hi entretenim uns minuts, fem fotos, bevem aigua de la font, i fem assemblea per tal de valorar la proposta de tornar per un lloc diferent, l’únic inconvenient és que no disposem de track. Al final decidim, en base a les explicacions que em rebut de la gent a que em preguntat, de fer la variació de la ruta.
Per fer-ho, retrocedim uns 300 m. i just desprès del túnel hi ha una bifurcació, prendrem el camí de la nostra dreta, ben fresat i l’anirem seguint.
11:25 --- 7,134 -- 971 m. Trencall a la dreta, nosaltres continuarem recte amb lleugera corba cap a l’esquerra.
11:28 --- 7,387 km -- 973 Nova bifurcació, continuem pel de l’esquerra, segons el nostre sentit de la marxa.
11:34 --- 7,824 km -- 989 m. Arribem a la cantera, a on encara ara estan extraient material que és processa a les instal·lacions situades més avall.
La deixarem a la nostra dreta i continuarem per la pista molt fresada, que s’endinsa a una espesa pineda, aquesta pista ens ha portar al punt més alt de la ruta d’avui, concretament al Coll d’Art, hi arribem a les 12:07 -- 8,622 km. -- 1.042 m., des d’aquí és veu la fons, mirant cap el sur, la població de Sant Joan de les Abadesses
Fem una aturada, per menjar una mica i fer foto de grup.
A les 12:05, reprenem la marxa, ho fem direcció sud est, per una pista en bo estat i que deixarem al cap de més o menys 300 m.
12:12 --- 8,952 km. 1.001 m. Deixem la pista, per agafant un bonic sender a la nostra dreta. Aquest sender està molt ben senyalitzat amb unes marques rodones de color blanc amb un punt verd al centre.
Està molt ben indicat, segons ens han comentat, per tractar-se de l’itinerari que segueix una cursa que s’organitza cada any, i que va des de Sant Joan de les Abadesses al Taga i tornar.
Ja no el deixarem fins al final, tampoc farem ja cap més referència a possibles cruïlles que es puguin trobar, doncs si estem atents a les marques el camí no té pèrdua.
12:53 --- 11,480 km. -- 906 m. Arribem al final de la ruta.
Avui:
NOM
|
SI
|
NO
|
OBSERVACIONS
|
LLUÍS BARBÉ
|
1
| ||
MERCÈ BESORA
|
1
| ||
FRANCESC BLANCH
|
1
| ||
MARIA CARLES
|
1
| ||
JOSEP CASAFONT
|
1
| ||
JOSEP Mª CLARÀ
|
1
| ||
ROSER GONZÀLEZ
|
1
| ||
JOSEP JUNYENT
|
1
| ||
ROSA MAURA
|
1
| ||
MANEL PARAREDA
|
1
| ||
RAMON POUS
|
1
| ||
MIQUEL PUJOLS
|
1
| ||
JOSEP SAMSÓ
|
1
| ||
TOTAL
|
7
|
6
| |
No és fins ben entrat el segle XIX, amb la descoberta d'hulla en el municipi, i en plena expansió de l'industrialisme català, que comença l'explotació minera a Ogassa.
La primera mina fou oberta l'any 1838. L'explotació minera del municipi s'allargà gairebé 130 anys, quan degut al descens de producció d'aquestes, finalment es tancà l'última l'any 1967. Aquest carbó, era principalment destinat a la creixent indústria catalana. L'únic inconvenient, era el transport d'aquest material. Per resoldre el problema, l'any 1880 es conclouen els treballs de la línia de ferrocarrils que havia de dur el carbó de les mines fins al port de Barcelona.
El carbó era transportat via vagoneta fins a l'estació de Toralles (Sant Joan de les Abadesses) mitjançant diversos plans inclinats, els quals es poden intuir per tot el poble, i d'allà carregat en tren en l'antiga estació de Sant Joan de les Abadesses que va funcionar fins als anys 80 del segle XX.
Si us voleu baixar el track del Avifont: cliqueu
La fitxa tècnica des de Wikiloc, per Avifont:
Si voleu més detall des de Wikiloc, per Avifont: cliqueu
Les galeries de fotos:
Avifont
Francesc Blanch
Manel Parareda
Rosa Maura
*******************************************
Les galeries de fotos:
Avifont
Francesc Blanch
Manel Parareda
Rosa Maura
*******************************************
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada